Monday, October 11, 2010

Rantaian Kehidupan naluri...


Pagi ini aku seawal jam 9pagi aku ke pejabat agama di atas urusan rasmi...tiba-tiba takkala jam hampir menjengah jam 10.20pagi aku menerima pesanan ringkas daripada mama yang berbunyi " Abg kat mana?" saya membalas saya ada di pejabat agama... kemudian dia menginggatkan aku bahawa hari ini juga mahkamah bersidang bagi mendengar sebutan kes kami.... aku hampir terlupa dek kerana tidak menerima sebarang surat dari pihak mahkamah mahupun jua pangilan telefon.... sebenarnya aku tahu dan seakan sengaja malas mahu hadir,kata hatiku biarlah bila aku tidak hadir mahkamah akan membuat keputusan bagi pihak mama.....
Aku melangkah menuju ke kamar mahkamah,takkala jam hampir menunjukkan jam 10.30pagi,sebutan-sebutan demi sebutan kes didengar,takkala aku masuk aku terlihat kelibat abang iparku,lalu ku hulurkan salam.... ku tunggu,lambat juga rupanya,adakalanya aku keluar meninggalkan kamar mahkamah untuk ke tandas,aku masuk kembali menjelang jam 12.00 tengahari aku keluar lagi,malas rasanya,mendengarkan pelbagai kes dan yang paling nyata kes yang paling kerap disebutkan adalah kes membabitkan kes-kes penceraian...aku keluar untuk menghisap rokok,tiba-tiba sms daripada mama bertanyakan di mana aku berada..mungkin agak lama aku di luar...
aku membalas aku ke pejabat sebentar ada hal balasku ringkas...sebenarnya aku masih di luar melayan entah berapa batang rokok yang ku hisap....mama menghantar sms lagi..datanglah kesian lah dengan saya.... aku membalas kalau aku tak kesian aku tak hadir pun..balasku... kataku lagi kalau abg tak ada kan lagi senang nak membuat keputusan...
akhirnya aku mengalah dan masuk kedalam,sempat aku membeli gula-gula gambir di luar perkarangan pejabat mahkamah... lalu ke berikan sedikit buat mama dan rakan sebelahnya...

Akhirnya menjelang jam 1.25 petang kami pun dipanggil...maka sebutan pun di bacakan...
Hakim bertanya kepada Mama....adakah anda ingin menyelesaikan kes ini,kerana sebutan yang terdahulu mama mengatakan "Tidak Pasti" menyebabkan mahkamah bertangguh..ke tarikh hari ini... dan petang ini setelah di tanya oleh tuan hakim mama mengatakan ingin meneruskannya.... memohon saya melepaskannya... Hakim pun bertanya kepada saya,lalu saya memohon kepada hakim untuk membicarakan kes kami.... Hakim memberikan kami tarikh baru untuk sebutan semula bersama wakil kepada setiap pasangan untuk sesi kaunseling keluarga di saksikan seorang wakil mahkamah....
Dalam seketika aku bertanya kepada tuan hakim bahawa saya tidak mendapat sebarang surat pangilan ke mahkamah atau pangilan telefon untuk makluman,tuan hakim menukar ke alamat lama,adakah anda masih tinggal bersama,saya menjawab..ya...jadi kenapa gunakan alamat ini... ini alamat siapa, tanya tuan hakim..saya kata ini alamat kediaman orang tua saya..yang saya tidak pernah tinggal sama sejak berbelas tahun....Rupanya dalam diam mama menukar alamat sediaada kepada alamat rumah orang tua,mungkin mama sengaja mahu orang tuaku pun tahu perkara ini...
tiba-tiba mama pula yang mencelah... tuan hakim boleh tak saya mohon perintah mahkamah untuk tinggal berasingan dengan bro...... lalu hakim berkata tidak boleh...saya hanya ingin menguruskan hal yang berkaitan dengan permohonan kamu bukan soal tinggal berasingan...yang itu kalau kamu benar-benar mahu mohon di mahkamah tinggi... kata tuan hakim bernada tegas....
akhirnya saya keluar,ku salam abang iparku lalu aku terus keluar .....
Biar apa pun yang berlaku aku akan cuba pertahankan selagi daya....

No comments:

Post a Comment